måndag 7 juni 2010

sitt behov att skriva en dagbok...

4 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

"sigge eklund vill helst slippa skriva - krisbok - sigge eklund är en ofrivillig författare som önskar att han har skrivit sin sista bok - anledningen är att hans romaner är baserade på erfarenheter som han helst hade velat vara utan - alla mina fyra romaner är resultatet av fyra väldigt konkreta kriser - jag har skrivit dem för att försöka förstå vad som har hänt - nu hoppas jag att jag aldrig mer får anledning att skriva en roman - säger sigge eklund - hans nya roman 'varulvsvalsen' handlar om en nära anhörig som trots drömutbildning och småbarn plötsligt dras in i ett tungt drogmissbruk - de närstående känner sig maktlösa eftersom rebecka vägrar att söka behandling - till sist blir de så desperata att de försöker kidnappa henne för att få henne att lägga av med drogerna - 'varulvsvalsen' belyser hur dåligt omgivningen mådde - det måste ha varit jobbig läsning för rebecka? - ja - men samtidigt var det en viktig del i tillfrisknandet att se hur vi upplevde det - en missbrukare är ju per definition självupptagen - och boken fick den här personen att se att allt bryts ner av att en person mår dåligt - att allting kretsar kring den personens misär - en kidnappning låter som en drastisk behandlingsmetod - ja - men vi bedömde det som att vi antingen skulle kidnappa den här personen och rädda henne eller också skulle vi förlora henne för alltid - eftersom vi kände att vi inte hade något stöd av myndigheterna fanns det bara en sak att göra -

Marianne Johansson sa...

- är du besviken över att ni inte fick hjälp? - nej - det är svårt att vara kritisk mot det - man kan ju inte komma upp på en myndighet och säga: 'hej - skulle ni kunna stänga in den här personen mot hennes vilja?' - de måste ju göra en utredning - som måste gå via länsrätten - där det ska bedömas om personen är farlig för sig själv eller samhället - det är en jävligt komplicerad process - men ni lyckades göra den här personen drogfri? - jag vet faktiskt inte om det var vi - vi kanske förvärrade situationen genom att desperat jaga och försöka övertyga - det finns inget riktigt svar på det - i vårt fall hade personen en trygg bakgrund och lyckades därför vara en del av de få procenten som lyckas ta sig ur ett missbruk - det är svårt att veta varför vissa personer lyckas och andra inte - jag är väldigt nyfiken på svaret - du har skrivit dagbok sedan du var nio år - är 'varulvsvalsen' baserad på dagboksanteckningar? - den är helt baserad på dagboken - själv har jag egentligen inget minne av att jag har skrivit den - mina tidiga böcker kan jag känna stolthet över att ha arbetat fram - men den här tillkom i panik på något sätt - ett sätt att försöka få kontroll över situationen - det låter ju pretentiöst - men den skrev verkligen sig själv -

Marianne Johansson sa...

- är dagboksskrivandet ett behov? - jo - en person som lyckas vara närvarande har inget behov av att sitta uppe och skriva tre timmar på natten för att beskriva dagen som gick - men jag skriver mindre sedan jag fick barn - om det ramlar ner ett glas mjölk på golvet eller barnen är magsjuka så är det väldigt konkreta och akuta händelser - det är inte så mycket att teoretisera om och jag känner spontant att jag inte har samma behov av att kartlägga något kaos - livets stora utmaning nu ligger i att skapa fungerande vardagsrutiner" / metro den 15 mars år 2007.

Marianne Johansson sa...

jag har boken 'otrons artiklar' av vilhelm moberg framför mig - de sista sidorna i denna bok upptas av hans dagboksanteckningar under en vecka hösten 1971 - han dog knappt två år senare den 8 augusti 1973 - på annat ställe - nämligenen ny vinjett - nytt inlägg - under dagens datum den 24 juni 2010 - tänker jag nu återge vad han - 'ville' - vilhelm moberg - som jag förstod pliktskyldigast - och för honom ovant - skrev ner som dagboksanteckningar - mot slutet av sitt liv - jag kan redan nu återge vad han skrev efter en veckas dagboksanteckningar: "slut på dagboken! - vad jag har gjort under veckan är fullkomligt trivialt och ointressant - därför har jag också skrivit om det som i n t e har hänt mig - jag vet ju inte om man får göra sådant i dagböcker - men detta är ju en debut - vilket jag ber läsarna komma ihåg - denna bok är sålunda i hög grad i behov av vänligt bemötande // söderäng - väddö - den 31 oktober 1971"