"Att våga vara fri i tanken - härom veckan - på skivbolaget kning disks femårsjubileum på nefertiti - stod jag och och pratade med mariam wallentin - den fantastiska sångerskan i gruppen wildbirds & peacedrums - vi talade om improvisationens betydelse - inte som teknik i första hand - utan mer som ett sätt att förhålla sig till det som är i rörelse - att våga vara fri i tanken - att se värdet i det oberäkneliga - även i själva lyssnandet - det var ett roligt samtal - inte minst när mariam blev eld och lågor över något jag nyligen hört om joseph haydn - hans pianokompositioner lär ha ändrat karakrär i början av 1790-talet - som en direkt följd av pianomekanikens framsteg - plötsligt blev pianoklangernas övertonsserier möjliga att arbeta mer direkt med och haydn sägs ha haft en enastående känslighet för de mikroförändringar som öppnade sig med den nya tekniken - litet oväntat var det förstås - att stå mitt i stimmet inne på nefertiti och tala om haydn - men själva situationen berättade något om de frihetsrum som är en av poängerna med göteborg som musikstad - här sker ett och annat som inte stämmer med de förutbestämda tankemönstren - detta är något som påpekas av flera av de artister som medverkar i den nyligen utgivna boken 'otystad' - en dokumenation av göteborgs musikliv under det senaste decenniet (reverb förlag) - bland de intervjuade återfins till exempel håkan hellström - karin dreijer andersson i *the knife* och sarah assbring som driver projektet *el perro del mar' - det som alla framhåller är just betydelsen av att man passionerat håller på med det man tror på - utan att tänka för mycket på hur det kommer att tas emot av en större publik - här gör man lite som man vill och ibland gör man det i hemlighet - utan att någon har den minsta aning om vad man ägnar sig åt - håkan hellström beskriver attityden: 'det är lite mer vågat och lite mindre oroligt och säkert - man gör någonting som man inte vet vad det är för något - eller inte gärna låter sig ha en etikett' - det frihetliga är själva förutsättningen för den öppna känsla som får musiken att rikta sig ut i världen och in i hjärtat - denna kommunikativa nyckfullhet fick förra året sin egen entusiasmerande stadshymn i form av air france disco-epos *GVG belongs to us* - ja - så är det - den här staden tillhör oss alla - oavsett om vi bor här stationärt eller bara är på tillfälligt besök - de som tror att de sitter på makten försöker kontrollera oss - men det där går vi inte på - eller hur?" //MAGNUS HAGLUND - Göteborgs-Posten - Kultur - fredagen den 22 januari år 2010.
*GVG belongs to us* - jag frågar mej nu om det inte borde ha stått *GBG belongs to us* (jag vet inte vad 'GVG' är för nåt - men jag vet vad 'GBG' kan vara en fortkortning för - nämligen Göteborg - min hemortsstad sedan 1973... (dvs 37 år!)
3 kommentarer:
"Att våga vara fri i tanken - härom veckan - på skivbolaget kning disks femårsjubileum på nefertiti - stod jag och och pratade med mariam wallentin - den fantastiska sångerskan i gruppen wildbirds & peacedrums - vi talade om improvisationens betydelse - inte som teknik i första hand - utan mer som ett sätt att förhålla sig till det som är i rörelse - att våga vara fri i tanken - att se värdet i det oberäkneliga - även i själva lyssnandet - det var ett roligt samtal - inte minst när mariam blev eld och lågor över något jag nyligen hört om joseph haydn - hans pianokompositioner lär ha ändrat karakrär i början av 1790-talet - som en direkt följd av pianomekanikens framsteg - plötsligt blev pianoklangernas övertonsserier möjliga att arbeta mer direkt med och haydn sägs ha haft en enastående känslighet för de mikroförändringar som öppnade sig med den nya tekniken - litet oväntat var det förstås - att stå mitt i stimmet inne på nefertiti och tala om haydn - men själva situationen berättade något om de frihetsrum som är en av poängerna med göteborg som musikstad - här sker ett och annat som inte stämmer med de förutbestämda tankemönstren - detta är något som påpekas av flera av de artister som medverkar i den nyligen utgivna boken 'otystad' - en dokumenation av göteborgs musikliv under det senaste decenniet (reverb förlag) - bland de intervjuade återfins till exempel håkan hellström - karin dreijer andersson i *the knife* och sarah assbring som driver projektet *el perro del mar' - det som alla framhåller är just betydelsen av att man passionerat håller på med det man tror på - utan att tänka för mycket på hur det kommer att tas emot av en större publik - här gör man lite som man vill och ibland gör man det i hemlighet - utan att någon har den minsta aning om vad man ägnar sig åt - håkan hellström beskriver attityden: 'det är lite mer vågat och lite mindre oroligt och säkert - man gör någonting som man inte vet vad det är för något - eller inte gärna låter sig ha en etikett' - det frihetliga är själva förutsättningen för den öppna känsla som får musiken att rikta sig ut i världen och in i hjärtat - denna kommunikativa nyckfullhet fick förra året sin egen entusiasmerande stadshymn i form av air france disco-epos *GVG belongs to us* - ja - så är det - den här staden tillhör oss alla - oavsett om vi bor här stationärt eller bara är på tillfälligt besök - de som tror att de sitter på makten försöker kontrollera oss - men det där går vi inte på - eller hur?" //MAGNUS HAGLUND - Göteborgs-Posten - Kultur - fredagen den 22 januari år 2010.
*GVG belongs to us* - jag frågar mej nu om det inte borde ha stått *GBG belongs to us* (jag vet inte vad 'GVG' är för nåt - men jag vet vad 'GBG' kan vara en fortkortning för - nämligen Göteborg - min hemortsstad sedan 1973... (dvs 37 år!)
'återfinns' i st f 'återfins'... - 'förkortning' i st f 'fortkortning'...
Skicka en kommentar