i gp den 22 december år 2004: "hon är den svenska lyrikens unga stjärna - POESI: anna hallberg är den svenska lyrikens stora nya namn - efter bara två böcker är hon redan nominerad till nordiska rådets litteraturpris - såväl debuten - 'friktion' - som andra boken 'på era platser' - har hyllats av kritikerna - 'det känns lite som att ha för stora skor på sig' - säger hon -
med poesimått mätt har det gått rekordsnabbt: debuten kom 2001 och andra samlingen i oktober i år (dvs år 2004) - bara en dryg månad senare fick anna hallberg aftonbladets litteraturpris - och i början av december (år 2004) nominerades hon till nordiska rådets litteraturpris - den skandinaviska litteraturens kanske mest presigefyllda pris - 'det är helt galet - och det är klart att det är hemskt roligt - men samtidigt ändrar det ju ingenting - det blir ju inte lättare att skriva - och det har gått otroligt fort - så det känns lite som att ha för stora skor på sig' - säger anna hallberg i sitt kök i stockholmsförorten blåsut - språklig testpilot - anna hallberg har beskrivits som 'egensinnig' och som en 'språkets frivilliga testpilot' - hennes lyrik är allt annat än lättsmält och publikfriande - 'friktion' är en stram samling korta dikter under varsin rubrik - som av dn:s kritiker thomas götselius beskrevs som 'en liten poetisk knall' - 'när jag skrev *friktion* var jag väldigt intresserad av den fulla betydelsen av olika ord - ett ord som 'sprinkler' till exempel - det betyder 'vattenspridare' - men samtidigt är själva ordet så härligt - nästan som en fontän - *på era platser* blev en betydligt yvigare historia - i stället för de korta - disciplinerade dikterna under var sin rubrik - blandas alla möjliga stilgrepp och diktslag - från små exakta iakttagelser - till en lång dikt om ett svenskt standardgolv - 'efter att jag skrivit *friktion* - som ju var väldigt konceptuell och hade en linje - en idé - så var min tanke att jag skulle skriva i så många stilar som möjligt - långa dikter - korta dikter - expressiva dikter - konceptuella och grafiska dikter - och så vidare - men sen kan jag ju se att det finns vissa teman som återkommer -
vilka teman är det? - till exempel den här gränsen - när det slår över till att bli nonsens - eller när det börjar bli betydelsebärande - det finns ett försök att kommunicera men som hela tiden brister - som pendlar mellan att vara positivt och samtidigt peka på omöjligheterna i det projektet - de krafterna växelverkar - till skillnad från många av sina kollegor tvekar inte anna hallberg att analysera sitt eget skrivande - kanske inte så konstigt - i och med att hon även är litteraturkritiker i göteborgs-posten - men förmågan att läsa med en recensents ögon kan också vara en hämsko - medger hon - mitt eget skrivande handlar mycket om att jag försöker göra det som jag inte kan - det som jag inte vet - eftersom jag är ganska analytisk och har kontrolltendenser - så går mycket av arbetet ut på att jobba sig fram till en punkt där man verkligen inte har någon aning om vad man håller på med - då kan det hända något - hur gör du för att komma dit? - 'det börjar i huvudet - det kan vara en idiotidé - jag hörde den tyske poeten thomas kling - som läste på tyska i göteborg en gång - och jag är rätt dålig på tyska - så för mig blev det ett slags ljuddikt - men det lät häftigt - så jag kom på att jag ville skriva något med ord som ligger långt fram i munnen: stroboskop - certifikat och så - så föddes tanken på 'friktion' - nästa tema: band - både 'friktion' och 'på era platser' tar avstamp i idéer om form - formen har varit utgångspunkten - antingen som en stram disciplin eller - som med den andra boken - en tanke om att inbegripa så många former som möjligt - men nästa bok ska vara tematisk - berättar hon - 'det tog ganska lång tid att komma fram till ett tema som jag skulle stå ut med - men nu har jag kommit på det - radband - kassettband - videoband - släktband - tunnband - både konkret och metaforiskt'." // Kalle Dixelius - TT-Spektra.
3 kommentarer:
i gp den 22 december år 2004: "hon är den svenska lyrikens unga stjärna - POESI: anna hallberg är den svenska lyrikens stora nya namn - efter bara två böcker är hon redan nominerad till nordiska rådets litteraturpris - såväl debuten - 'friktion' - som andra boken 'på era platser' - har hyllats av kritikerna - 'det känns lite som att ha för stora skor på sig' - säger hon -
med poesimått mätt har det gått rekordsnabbt: debuten kom 2001 och andra samlingen i oktober i år (dvs år 2004) - bara en dryg månad senare fick anna hallberg aftonbladets litteraturpris - och i början av december (år 2004) nominerades hon till nordiska rådets litteraturpris - den skandinaviska litteraturens kanske mest presigefyllda pris - 'det är helt galet - och det är klart att det är hemskt roligt - men samtidigt ändrar det ju ingenting - det blir ju inte lättare att skriva - och det har gått otroligt fort - så det känns lite som att ha för stora skor på sig' - säger anna hallberg i sitt kök i stockholmsförorten blåsut - språklig testpilot - anna hallberg har beskrivits som 'egensinnig' och som en 'språkets frivilliga testpilot' - hennes lyrik är allt annat än lättsmält och publikfriande - 'friktion' är en stram samling korta dikter under varsin rubrik - som av dn:s kritiker thomas götselius beskrevs som 'en liten poetisk knall' - 'när jag skrev *friktion* var jag väldigt intresserad av den fulla betydelsen av olika ord - ett ord som 'sprinkler' till exempel - det betyder 'vattenspridare' - men samtidigt är själva ordet så härligt - nästan som en fontän - *på era platser* blev en betydligt yvigare historia - i stället för de korta - disciplinerade dikterna under var sin rubrik - blandas alla möjliga stilgrepp och diktslag - från små exakta iakttagelser - till en lång dikt om ett svenskt standardgolv - 'efter att jag skrivit *friktion* - som ju var väldigt konceptuell och hade en linje - en idé - så var min tanke att jag skulle skriva i så många stilar som möjligt - långa dikter - korta dikter - expressiva dikter - konceptuella och grafiska dikter - och så vidare - men sen kan jag ju se att det finns vissa teman som återkommer -
vilka teman är det? - till exempel den här gränsen - när det slår över till att bli nonsens - eller när det börjar bli betydelsebärande - det finns ett försök att kommunicera men som hela tiden brister - som pendlar mellan att vara positivt och samtidigt peka på omöjligheterna i det projektet - de krafterna växelverkar - till skillnad från många av sina kollegor tvekar inte anna hallberg att analysera sitt eget skrivande - kanske inte så konstigt - i och med att hon även är litteraturkritiker i göteborgs-posten - men förmågan att läsa med en recensents ögon kan också vara en hämsko - medger hon - mitt eget skrivande handlar mycket om att jag försöker göra det som jag inte kan - det som jag inte vet - eftersom jag är ganska analytisk och har kontrolltendenser - så går mycket av arbetet ut på att jobba sig fram till en punkt där man verkligen inte har någon aning om vad man håller på med - då kan det hända något - hur gör du för att komma dit? - 'det börjar i huvudet - det kan vara en idiotidé - jag hörde den tyske poeten thomas kling - som läste på tyska i göteborg en gång - och jag är rätt dålig på tyska - så för mig blev det ett slags ljuddikt - men det lät häftigt - så jag kom på att jag ville skriva något med ord som ligger långt fram i munnen: stroboskop - certifikat och så - så föddes tanken på 'friktion' - nästa tema: band - både 'friktion' och 'på era platser' tar avstamp i idéer om form - formen har varit utgångspunkten - antingen som en stram disciplin eller - som med den andra boken - en tanke om att inbegripa så många former som möjligt - men nästa bok ska vara tematisk - berättar hon - 'det tog ganska lång tid att komma fram till ett tema som jag skulle stå ut med - men nu har jag kommit på det - radband - kassettband - videoband - släktband - tunnband - både konkret och metaforiskt'." // Kalle Dixelius - TT-Spektra.
Skicka en kommentar